Για την εργασία μας

4ος Διαδικτυακός Διαγωνισμός ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ
«Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας»
2011-2012
 
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

A. Γενικά στοιχεία
Τίτλος Εργασίας:  Ο δρόμος του νερού στην πόλη της Καβάλας
Κατηγορία συμμετοχής:   2η κατηγορία. Ιστορία
Διασύνδεση με τη συμμετοχή μας (λινκ) : http://dromosnerou.3lykeiokavalas.gr/
Τίτλος τμήματος/τάξης/ομάδας : Β’ τάξη (Εκπαιδευτικό πρόγραμμα αγωγής σταδιοδρομίας «Σύγχρονα μέσα επικοινωνίας»).
Εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν: Θανάσης Δασκαλούδης, Μαρία Παπαδοπούλου.
Πόσοι μαθητές συμμετέχουν στην εργασία αυτή:  Δεκαοκτώ (18)
Οι ηλικίες τους : 16-17
Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας με το συντονιστή της εργασίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

 

B. Περιγραφή της περιοχής μας:

H Καβάλα είναι μια πόλη της Ανατολικής Μακεδονίας, πρωτεύουσα του ομωνύμου νομού και αποτελεί το πλέον ανεπτυγμένο αστικό κέντρο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Τοποθετημένη πάνω ακριβώς στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Έβρου πάντοτε αποτελούσε σημαντικό βιομηχανικό και εμπορικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Τη σημαντική γεωστρατηγική της θέση, ενισχύει το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι του Βορείου Αιγαίου, ανατολικά της πόλης της Καβάλας καθώς και το διεθνές αεροδρόμιο της Χρυσούπολης. Στην πόλη λειτουργεί μια από τις μεγαλύτερες ιχθυόσκαλες της Μεσογείου, από όπου διακινούνται εμπορεύματα στις εσωτερικές και διεθνείς αγορές καθιστώντας την ένα από τα σημαντικότερα αλιευτικά κέντρα της χώρας. Εδώ λειτουργεί η μοναδική μονάδα στη χώρα που εξορύσσει και αποθειώνει πετρέλαιο καθώς και η μεγαλύτερη βιομηχανία φωσφορικών λιπασμάτων.
Οι πλειοψηφία των κατοίκων της απασχολείται στον τριτογενή τομέα παραγωγής (δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, έμποροι κλπ). Στο παρελθόν λειτουργούσαν πολλές βιομηχανίες και βιοτεχνίες συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής αλλά τα τελευταία χρόνια πολλές μονάδες έχουν κλείσει ή έχουν μεταφερθεί ενώ δεν υπάρχουν και νέες επενδύσεις με αποτέλεσμα την αύξηση της ανεργίας και την οικονομική ύφεση.
Η Καβάλα διακρίνεται για το γραφικό ανάγλυφο τοπίο της, τον πολιτισμό που παράγει, τις δαντελωτές ακτές της και την ιστορία της που μένει ακόμα ζωντανή. Η πόλη κατατάσσεται στις ομορφότερες και γραφικότερες της Ελλάδας, εξαιτίας της μοναδικής της αρχιτεκτονικής φυσιογνωμίας και της αμφιθεατρικής της θέσης. Τα περισσότερα σπίτια έχουν υπέροχη θέα ενώ διαθέτει πολλές μεγάλες και καθαρές παραλίες  πράγμα σπάνιο για μια μεγάλη πόλη. Εξ’ αιτίας της μεγάλης οικονομικής ανάπτυξης που γνώρισε στο παρελθόν από το εμπόριο του καπνού η πόλη κληρονόμησε μια σειρά από ιδιαίτερα καλαίσθητα κτήρια όπως καπνομάγαζα και παλιά αρχοντικά που προσδίδουν ένα ιδιαίτερο χρώμα στην φυσιογνωμία της.

Γ. Περίληψη της εργασίας μας:


Η εργασία μας διαπραγματεύεται την ιστορία της υδροδότησης της Καβάλας. Με αφορμή το σημαντικότερο μνημείο της πόλης, το παλιό υδραγωγείο που είναι πιο γνωστό ως «Καμάρες», παρακολουθήσαμε την πορεία που ακολουθούσε το νερό για να καταλήξει από την πηγή στην παλιά πόλη της Καβάλας. Για τις ανάγκες της εργασίας μελετήσαμε κείμενα για την ιστορία της Καβάλας αλλά και τις μεθόδους υδροδότησης του χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν.
Στα πλαίσια της εργασίας μας δημιουργήσαμε μια πλούσια συλλογή φωτογραφιών με θέμα την Καβάλα και τα ιστορικά στοιχεία της υδροδότησής της ενώ ψηφιοποιήσαμε παλιές φωτογραφίες του υδραγωγείου και της πόλης από βιβλία και έντυπα. Ακόμα προχωρήσαμε στην παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ για την ιστορία της ύδρευσης της πόλης. Επειδή η διαδρομή του νερού από την πηγή μέχρι την πόλη ήταν 6 περίπου χιλιόμετρα, την αποτυπώσαμε σε χάρτη που τον παρουσιάζουμε στην ιστοσελίδα. Η εργασία μας πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος αγωγής σταδιοδρομίας με θέμα «σύγχρονα μέσα επικοινωνίας».
 

Δ. Προβλήματα στην πορεία της εργασίας μας:

Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν η έλλειψη επαρκούς χρόνου. Ιδιαίτερα η παραγωγή και ολοκλήρωση του ντοκιμαντέρ αποδείχθηκε πολύ χρονοβόρα και απαιτητική διαδικασία και είχε επιπτώσεις και στα υπόλοιπα στάδια της προετοιμασίας. Επειδή η εργασία έγινε όχι στα πλαίσια κάποιου μαθήματος αλλά εντάχθηκε σε εξωδιδακτικό πρόγραμμα, έπρεπε η ομάδα να δουλεύει σε ώρες εκτός λειτουργίας του σχολείου (Σαββατοκύριακα ή απογεύματα). Σημαντικό πρόβλημα αποδείχθηκε και το γεγονός ότι πολλά από τα σημεία ενδιαφέροντος για φωτογράφηση και βιντεοσκόπηση ήταν μακριά από την Καβάλα και προσεγγίζονταν δύσκολα, μόνο με όχημα εκτός δρόμου ή με τα πόδια. Ενδεικτικό της πίεσης χρόνου ήταν το γεγονός ότι τα τελευταία γυρίσματα του ντοκιμαντέρ έγιναν μόλις 2 μέρες πριν την λήξη των μαθημάτων ενώ η ολοκλήρωση της ιστοσελίδας έγινε μέσα στην περίοδο των εξετάσεων.
Από τεχνικής πλευράς υπήρξε σημαντικό πρόβλημα με τις βιντεοκάμερες που ήταν παλιάς τεχνολογίας και το αποτέλεσμα που παρήγαγαν δεν ήταν το επιθυμητό με κυριότερο πρόβλημα το έντονο κούνημα. Έτσι αναγκαστήκαμε να προμηθευτούμε βιντεοκάμερα νέας τεχνολογίας και να ξαναγυρίσουμε εκ νέου αρκετές από τις σκηνές, χάνοντας πολύτιμο χρόνο. Μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίσαμε και με τον ήχο επειδή δεν μπορούσε να καταγραφεί σωστά από το μικρόφωνο της κάμερας λόγω της μεγάλης απόστασης του παρουσιαστή από αυτή αλλά και της ηχορύπανσης ιδιαίτερα στις σκηνές μέσα στην πόλη. Για να λυθεί το πρόβλημα χρησιμοποιήσαμε ξεχωριστό πυκνωτικό μικρόφωνο με απ΄ ευθείας ψηφιακή καταγραφή σε μνήμη και στη συνέχεια ενσωματώσαμε τον ήχο στο μοντάζ.

Ε. Κύρια περιγραφή της εργασίας μας – βασικά στοιχεία της

Πώς οι δραστηριότητές μας και η έρευνά μας με αυτήν την εργασία για το διαδικτυακό εκπαιδευτικό διαγωνισμό «Μοιραστείτε & κερδίστε» συμπλήρωσαν τη διδασκαλία διδακτικών ενοτήτων των επιμέρους μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος;
Επειδή πρώτον, η εργασία δεν ήταν ενταγμένη σε κάποιο μάθημα του αναλυτικού προγράμματος διδασκαλίας αλλά εντάσσονταν σε εξωδιδακτικό πρόγραμμα αγωγής σταδιοδρομίας και δεύτερον επειδή τα παιδιά που συγκρότησαν την ομάδα εργασίας προέρχονταν από διαφορετικές κατευθύνσεις της Β’ τάξης και παρακολουθούσαν διαφορετικά μαθήματα επιλογής, με αποτέλεσμα να υπάρχει αρκετή ανομοιογένεια ως προς τα αντικείμενα διδασκαλίας, δεν υπήρχε στοχευμένη και ολοκληρωμένη συμπλήρωση κάποιου μαθήματος του αναλυτικού προγράμματος.
Παρόλα αυτά στη διάρκεια της εργασίας μπορούμε να υποστηρίξουμε με βεβαιότητα ότι οι μαθητές της τεχνολογικής κατεύθυνσης είχαν την δυνατότητα μέσα από τη διαδικασία της φωτογράφησης, βιντεοσκόπησης και της χρήσης εξωτερικού μικροφώνου να αποσαφηνίσουν έννοιες και τεχνολογίες που διδάχθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος «Τεχνολογία Επικοινωνιών». Λόγω της εκτεταμένης χρήσης υπολογιστών και αντίστοιχου λογισμικού, υλοποιήθηκαν παρόμοιες συνθετικές εργασίες με αυτές που προβλέπονται στο μάθημα επιλογής «Εφαρμογές Υπολογιστών» που περιλαμβάνει εργασίες με λογισμικό εφαρμογών γενικής χρήσης, λογισμικό ανάπτυξης πολυμέσων και λογισμικό κατασκευής ιστοσελίδων. Οι μαθητές που συμμετείχαν στην εργασία μας και είχαν επιλέξει το συγκεκριμένο μάθημα, είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν σε βάθος τους διδακτικούς του στόχους.
Τέλος οι μαθητές μέσα από τη διαδικασία της αναζήτησης, καταγραφής και σύνθεσης των ιστορικών πληροφοριών που συγκέντρωσαν για την ύδρευση και το υδραγωγείο της πόλης, κυρίως από το διαδίκτυο, μπόρεσαν να προσεγγίσουν πολλούς από τους στόχους του μαθήματος της Ιστορίας που διδάσκονται στο σχολείο. Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε μερικούς όπως να καταστούν ικανοί, μέσα από τη γνώση του παρελθόντος, να κατανοήσουν το παρόν, να στοχαστούν για τα προβλήματά του και να προγραμματίσουν ορθά το μέλλον, να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα κριτικής αξιολόγησης των πηγών της ιστορικής γνώσης να κατανοήσουν ότι η Ιστορία είναι ανακατασκευή του παρελθόντος, ότι βασίζεται σε πηγές και ότι συνιστά επιλεκτική διαδικασία, να μελετήσουν τις σχέσεις μεταξύ των λαών και να εκτιμήσουν τη συνεισφορά αυτών (των λαών) στον παγκόσμιο πολιτισμό.

Τι καινούργιο μάθαμε – ποιες νέες ιδέες σκεφτήκαμε.
Με την εργασία δόθηκε η δυνατότητα όχι μόνο στους μαθητές αλλά και στους καθηγητές που συμμετείχαν να εμπλουτίσουν πολυποίκιλα τις γνώσεις τους, τόσο σε θέματα τεχνολογίας όσο και σε ιστορικά θέματα της περιοχής μας. Κατ’ αρχήν μέσα από τα μαθήματα φωτογραφίας που έγιναν, είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε τον τρόπο και τις αρχές λειτουργίας μιας φωτογραφικής μηχανής ώστε να μπορούμε να βγάζουμε καλές φωτογραφίες ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες όπως είναι αυτές μιας νυχτερινής φωτογράφησης. Παράλληλα αντιληφθήκαμε τις εντυπωσιακές δυνατότητες που προσφέρουν οι υπολογιστές με τα κατάλληλα προγράμματα στην επεξεργασία και βελτίωση των φωτογραφιών.
Μάθαμε τον τρόπο που δομείται ένα ντοκιμαντέρ (σενάριο, σκηνοθεσία, σημεία και γωνίες λήψης, ήχος, δυνατότητες του μοντάζ) και πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα μιας βιντεοσκόπησης (π.χ. χρήση τρίποδα, εξωτερική ηχογράφηση, επιλογή κατάλληλων φωτιστικών συνθηκών κλπ).
Οι μαθητές που συμμετείχαν στον εμπλουτισμό της ιστοσελίδας με άρθρα, γνώρισαν τον τρόπο δημιουργίας και διαχείρισης μιας σύγχρονης ιστοσελίδας με την χρήση προγραμμάτων διαχείρισης δυναμικών ιστοσελίδων (CMS).  
Μάθαμε για την ιστορία του τόπου μας και αναγνωρίσαμε την πολιτιστική αξία των μνημείων της πόλης και ιδιαίτερα του παλιού υδραγωγείου ενώ συνειδητοποιήσαμε την ανάγκη προστασίας και ανάδειξής του.
Όμως το σημαντικότερο που αποκομίσαμε από την υλοποίηση της εργασίας ήταν ότι συνειδητοποιήσαμε την αναγκαιότητα της συνεργασίας και του συντονισμού των μελών της ομάδας. Εκμεταλλευτήκαμε τις δυνατότητες της κοινωνικής δικτύωσης στο Internet και δημιουργήσαμε μία ομάδα εργασίας ώστε να ανταλλάσσουμε εκεί μέσα ιδέες, σχόλια, να συντονίζουμε τις ενέργειες μας και να ενημερώνουμε ο ένας τον άλλον για τα θέματα που προέκυπταν.
Τέλος δώσαμε μεγάλη έμφαση στην λεπτομέρεια τόσο κατά τη φωτογράφηση όσο και κατά τη βιντεοσκόπηση γιατί γρήγορα έγινε απ’ όλους μας αντιληπτό ότι μόνο έτσι το αποτέλεσμα της εργασίας μας θα είχε ένα ικανοποιητικό επίπεδο.

Τι εργαλεία και τεχνολογίες πληροφορικής χρησιμοποιήσαμε.
Για τις ανάγκες της φωτογράφησης χρησιμοποιήσαμε διάφορες ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, από απλές compact μέχρι πιο επαγγελματικές SLR. Παράλληλα ψηφιοποιήσαμε έναν σημαντικό αριθμό παλιών φωτογραφιών από βιβλία και λευκώματα με τη βοήθεια scanner που διέθεταν κάποιοι μαθητές στα σπίτια τους και συμπληρώσαμε τη συλλογή μας με φωτογραφίες που προέκυψαν από την αναζήτηση στο διαδίκτυο. Η επεξεργασία τους έγινε με διάφορα προγράμματα επεξεργασίας εικόνας από το GIMP (ανοικτού κώδικα) μέχρι και εμπορικά όπως το Lightroom σε shareware έκδοση.
Για τη βιντεοσκόπηση χρησιμοποιήσαμε βιντεοκάμερα 1920x1080 Full HD με σταθεροποιητή (Optical image stabilization). Για την καταγραφή του ήχου χρησιμοποιήσαμε ψηφιακό καταγραφέα ήχου με ενσωματωμένο πυκνωτικό μικρόφωνο για καλύτερα αποτελέσματα ενώ η επεξεργασία του ήχου, όπου χρειάστηκε, έγινε με το πρόγραμμα ανοικτού κώδικα Audacity. To μοντάζ της ταινίας έγινε, μετά από αρκετές δοκιμές προγραμμάτων, με το Vegas Movie Studio HD σε shareware έκδοση. Το πληροφοριακό υλικό σε έντυπη μορφή το ψηφιοποιήσαμε με ψηφιακή φωτογραφική μηχανή υψηλής ανάλυσης και κατάλληλου λογισμικού OCR (ABBY FineReader) για να το επεξεργαστούμε στην συνέχεια με τον κειμενογράφο του Word. Για τη δημιουργία της ιστοσελίδας χρησιμοποιήσαμε τη δημοφιλή πλατφόρμα διαχείρισης ιστοσελίδων Joomla.

Με ποιους τρόπους γίναμε (με την εργασία μας) «πρεσβευτές» της τοπικής κοινότητας μέσα από το διαδίκτυο.
Η ιστοσελίδα μας προβάλλει το παλιό υδραγωγείο της Καβάλας, το συνδέει με τα υπόλοιπα υδραγωγεία τόσο του ελληνικού όσο και του ευρωπαϊκού χώρου, αναδεικνύει τη σημασία του στην εξέλιξη της πόλης μας και συγχρόνως τονίζει την ιστορική αξία της Καβάλας και την μοναδική φυσική της ομορφιά. Ο επισκέπτης της ιστοσελίδας μπορεί να συγκεντρώσει ολοκληρωμένες πληροφορίες από τα κείμενα μας, το άφθονο φωτογραφικό υλικό αλλά και το ντοκιμαντέρ που προβάλλουμε, να σημειώσουμε δε ότι δεν υπάρχει άλλη ιστοσελίδα αφιερωμένη αποκλειστικά στο υδραγωγείο της Καβάλας και την ιστορία του ενώ το ντοκιμαντέρ μας είναι το πρώτο οπτικοακουστικό μέσο που παρουσιάζει τα ιστορικά στοιχεία της διαδρομής του νερού από την πηγή μέχρι την πόλη.
Ήδη το ντοκιμαντέρ που έχει «ανέβει» στον δικτυακό τόπο του YouTube έχει πολλές προβολές και ενθαρρυντικά σχόλια. Με την καταχώρηση της ιστοσελίδας στις δικτυακές μηχανές αναζήτησης με αντίστοιχες λέξεις κλειδιά προωθούμε τον ιστότοπό μας ώστε να γίνει γνωστός και πέρα από τα όρια της πόλης ενώ για τον ίδιο λόγο χρησιμοποιούμε και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αντίκτυπος της εργασίας μας στην τοπική μας κοινότητα (σχολείο-γειτονιά-συνοικία).
Οι μαθητές που εργάστηκαν για το διαγωνισμό, μοιράστηκαν αυτή την εμπειρία με τους συμμαθητές τους, τους γονείς τους, τους γνωστούς τους. Με την παρουσίαση της εργασίας στο σχολείο δεχθήκαμε πολύ θερμά σχόλια για το επίπεδο και την πληρότητα της δουλειάς μας, ενώ πολλοί μαθητές αλλά και καθηγητές μας δήλωσαν ότι για πρώτη φορά άκουγαν ολοκληρωμένη και με κατανοητό τρόπο την ιστορία του υδραγωγείου της Καβάλας και της ύδρευσης της πόλης.
Πέρα από τα όρια του σχολείου, αρκετά τοπικά site της Καβάλας, είχαν σαν είδηση την δημιουργία της ιστοσελίδας μας ενώ ήδη τοπικό κανάλι πρόβαλε το ντοκιμαντέρ όχι ως μία ακόμα μαθητική εργασία αλλά ως ένα πλήρες έργο που διαπραγματεύεται με τεκμηριωμένο και λεπτομερή τρόπο την ιστορία του νερού στην πόλη μας. Παράλληλα δημοσιογράφοι του τοπικού τύπου ενδιαφέρθηκαν για την προβολή του έργου μας στις εφημερίδες της Καβάλας.

Πώς πήραν μέρος άλλα μέλη της κοινότητάς μας στην εργασία μας βοηθώντας εθελοντικά.
Η διεύθυνση του σχολείου και τα υπόλοιπα µέλη της σχολικής κοινότητας (µαθητές –εκπαιδευτικοί), στήριξαν ιδιαίτερα την προσπάθειά µας πιστεύοντας ότι η δουλειά µας θα προβάλλει το σχολείο αλλά και την πόλη.

Ανακαλύψεις – απρόοπτα – εκπλήξεις
Οι μαθητές και οι καθηγητές είχαν την δυνατότητα να γνωρίσουν ένα διαφορετικό και ιδιαίτερο τρόπο διδασκαλίας που ξέφευγε από τα καθιερωμένα πρότυπα διδασκαλίας του συμβατικού σχολείου και να πειραματιστούν δημιουργικά και ευχάριστα για την παραγωγή μιας εργασίας υψηλού επιπέδου. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αναπτυχθεί το ενδιαφέρον των μαθητών πέρα από τα όρια της ύλης του μαθήματος και σε καινούργιους τομείς που δεν περιλαμβάνονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα.
Ευχάριστη έκπληξη ήταν και το γεγονός ότι τα παιδιά σχημάτισαν μια νέα εικόνα για την πόλη τους γνωρίζοντας όχι μόνο το ιστορικό της παρελθόν αλλά ανακαλύπτοντας νέες όμορφες γωνιές της Καβάλας που δεν γνώριζαν πριν την υλοποίηση του προγράμματος. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι κάποια παιδιά ανέβαιναν για πρώτη φορά στο κάστρο της Καβάλας με αφορμή την βιντεοσκόπηση και φωτογράφηση της πόλης.
Ακόμα μεγαλύτερη ήταν η έκπληξη των παιδιών για το φυσικό περιβάλλον της Καβάλας που αγνοούσαν παντελώς. Έτσι δόθηκε η υπόσχεση να συνεχίσουμε τις επισκέψεις στο δρόμο του νερού και στα αξιοθέατα της πόλης και μετά την ολοκλήρωση της εργασίας.  
.